Het werk van Lisette Schumacher – in 2014 afgestudeerd aan Willem de Kooning, Master of Fine Arts – draait om schilderen, ze experimenteert met diverse uiteenlopende gereedschappen. Op een methodische wijze werkt ze met onder andere lijmkammen, afrijlatten en rakels waarmee ze de zeefdruktechniek hanteert als schilderwijze. In haar werk staan vorm, ordening en lichtwerking centraal en legt Lisette de focus op moderne architectuur. Ze bekijkt – tijdens meerdere bezoeken of tijdelijk verblijf – hoe de functie van een gebouw de vormt bepaald, indeling en maatverhoudingen. Hoe wordt de lichtwerking geoptimaliseerd voor de gebruiker, wat valt op? Deze bevindingen zijn aanleidingen voor Lisette om te schilderen. Veel serieel, in filmische scenes met gereconstrueerde elementen.

“Lisette hield zich al vroeg bezig met creatieve dingen. “Het creatieve zat er al vroeg in; als kind tekende ik graag mijn tekenfilmhelden na als strips zoals Super Ted. Erna volgden kilo’s klei waarmee ik etenswaren en allerlei andere figuren (na)maakte of bedacht. Ik heb ook nog mijn eigen tijdschrift bedacht ‘Fruitgoud’, geen idee hoe ik op die naam ben gekomen. Daarna vele portrettekeningen gemaakt als puber van mij favoriete acteurs en bands. Als volwassene heb ik nog een poos zandsculpturen gemaakt voordat ik na een HBO Engels en docent BV eindelijk écht mijn hart volgde en Autonoom ging studeren. Na de opleiding waar ik veel aan heb gehad, heb ik me goed kunnen positioneren als kunstenaar en werk ik met veel plezier samen met m’n galerie in Rotterdam, Assembled by Root, en sinds kort ook met curator Dapiran Art Project Space in Amsterdam.”

Lees verder: https://witterook.nu/artikelen/wkndx-lisette-schumacher-over-lichtwerking-en-moderne-architectuur/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *