Bron: Pixabay

De kracht van improvisatie: een dialoog met pianist Rogier Telderman

Over diverse samenwerkingen binnen en buiten cultureel Breda…
De verschillende podia die Nederland te bieden heeft, zijn reeds bekend voor pianist, componist Rogier Telderman. De Tilburger met Bredase roots staat bruisend in het (muzikanten)leven. Zijn hart klopt voor de grote, zwarte vleugel, Rogier’s vingers zijn verbonden met het klavier, de wit en zwarte toetsen, en weten de gespannen snaren tot in de perfectie te bespelen. Met composities voor twee albums en één EP, een debuutalbum rijker werd hij door de
Vereniging van de Nederlandse Jazzprogrammeurs uitgekozen tot ‘Beste Jazz Artiest 2016’ en stond hij afgelopen zomer op onder andere het North Sea Jazz met zijn Rogier Telderman trio. De diversiteit – lees improvisatie – van Rogier verspreidt zich, met Noord-Brabant als thuishaven vaart hij langzaam uit richting internationale contreien. Tijd om Rogier een aantal vragen te stellen over zijn muziek, zijn passie en over het concert wat op vrijdag 24 november aanstaande plaatsvindt in het Chassé Theater.

Samen met bassist Guus Bakker en drummer Tuur Moers, Rogier Telderman Trio, ontstond het debuutalbum ‘Contours’, een album met lovende recensies, onder andere een van de beste albums 2015, door UK’s Kind Of Jazz. De muziek wordt omschreven als persoonlijk met een emotionele lading, goede muzikale vakmanschap en vanwege de vernieuwende, frisse teint die snel internationaal werd opgepikt. Toen het trio in 2016 door de Vereniging van de Nederlandse Jazzprogrammeurs werd uitgeroepen tot Beste Jazz Artiest, kregen ze de mogelijkheid om als trio door Nederland te toeren. Diverse podia zoals LantarenVenster, Paradox, TivoliVredenburg, en het Bimhuis in Amsterdam ontvingen het Rogier Telderman Trio. In het najaar van 2016 volgde een uitgebreide tour door Polen in onder meer 12on14, Vertigo, Piec’Art en festival Wschod Piekna.

Rogier is geen onbekende in de muziekwereld, hij componeerde reeds stukken voor de groep Melphi, nam een EP met ze op in 2011 en vervolgde dit in 2014 met coproductie voor het volledige album ‘Through the Looking Glass’. Voor het Temko ensemble componeerde hij nieuwe stukken, produceerde hun debuutalbum ‘Darkness Rises’ en creëerde de samenwerking met de Zwitserse pianist Nik Bärtsch. Improvisatie is waar hij van houdt. Het is net zoals een dialoog aangaan, alleen dan op muzikaal niveau. “Het is een muzikale ontmoeting waarin je anticipeert en reageert: het vertrouwen hebben waardoor je durft te doen.” Het is echter niet alleen een kwestie van vertrouwen, anticiperen en reageren: improvisatie vraagt juist om ervaring. Door deze ervaring kun je als artiest zijnde met een minimalistische voorbereiding een optreden verzorgen wat een goed en vooral hoog niveau geniet.

In 2016 kreeg Rogier ook een compositie-opdracht via November Music. Zo werd TRIPTYCH geboren, vernoemd naar het drieluik van Jheronimus Bosch. TRIPTYCH bestaat uit Koen Caldeway, klarinet, Efe Erdem op trombone, Mark Alban Lotz, fluit, en Rogier Telderman op vleugel. Samen schilderen ze een muzikaal landschap waarin geen rolverdeling heerst. De groep speelde al eerder op ClassicalNEXT en op festivals zoals JazzInternational, inJazz en Wonderfeel. En dit palet van muzikaal talent wordt vrijdag 24 november aanstaande aangevuld met de Noorse drummer Thomas Strønen. Een artiest waar ze nog niet eerder mee samenwerkten.
“De eigen taal en cultuur van de drummer is nog onbekend. Juist daardoor wordt de kunst van improviseren nog meer geaccentueerd.”
Drummer Thomas komt donderdagmiddag aan in Nederland en zal direct met TRIPTYCH de repetitie-studio induiken en worden de basisstukken verkend/bepaald. Daarna is het vrijdag nog een keer de basis doornemen, zo dat de fundering is gelegd, zodat de artiesten diezelfde avond hun weg kunnen vinden, samen het gesprek aan kunnen gaan, een verhaallijn kunnen, en de artiesten elkaar op het podium aanvullen.

Ik kreeg via November Music de kans, tijd en ruimte om mijzelf als componist en artiest te ontwikkelen. Dergelijke kansen in Nederland zijn minimaal. Ik wil mijn ervaring en expertise gebruiken om meer kansen te creëren, een voedingsbodem voor muzikale makers.

En Breda biedt een uitermate geschikte locatie, namelijk het Klavers Jansen terrein in de wijk Belcrum, het terrein wat vroeger een conservenfabriek was. Het afgelopen decennium is deze plek in een cultuur hotspot veranderd. Breda is begonnen om de culturele makers van de stad daar te faciliteren. Op muzikaal gebied ontbreekt zo’n plek vooralsnog.
“In Breda heeft nieuwe muziek nog geen podium; nieuw als in niet genre bepalend”
Dat maakt Breda zo geschikt voor de muzikale maakplaats, een plek dat podium biedt aan talent met internationale competenties. Het wordt een omgeving waarin muzikanten hun vaardigheden kunnen tonen, kunnen trainen en verbinding kunnen leggen met andere artiesten. Men kan samen inspireren, creëren en ondernemen. Met contacten in zowel binnen als buitenland kunnen er zomaar eens hele mooie en bijzondere samenwerkingen ontstaan.

Rogier Telderman speelt met TRIPTYCH en Thomas Strønen in het Chassé Theater op vrijdag 24 november, onderdeel van de serie Sound of Europe.

Leave a Reply